tirsdag 20. mai 2008

Datamaskiner i klasserommet

I morges på vei til jobb hørte jeg en sak på NRK P2, Kulturnytt.
Her er nettutgaven:
http://www.nrk.no/nyheter/kultur/1.5724681

Interessant problemstilling som jeg som lærer på mediefag møter så og si hver dag.
Jeg tror ikke på noen enkel løsning, fordi elevene trenger digital kompetanse innen alle fag og vi er pålagt å lære dem det gjennom kunnskapsløftet.
Jeg forsøker å holde en linje hvor man bruker IKT på en positiv måte, gjennom oppgaver hvor vi bruker de nye kommunikasjonsformene aktivt, særlig Wiki og Blog.
Samtidig ser jeg hver dag at elever har vanskeligheter med å konsentrere seg om det faglige når de skal, fordi det er en verden av underholdning tilgjengelig rett foran dem i klasserommet.
Har ikke så mange løsninger på dette, bortsett fra klare retningslinjer ovenfor elevene og muligheten til å si "klapp igjen", dvs lukke datamskinene og holde munn samtidig :) Da får man god gammeldags oppmerksomhet mot læreren og tavla om man ønsker det.

Ingen kommentarer: